Blog

Formule 1 in retail: hoe low code de motor sneller laat draaien

Retail is racen. Elke dag gas geven om klanten optimaal te bedienen en de concurrentie voor te blijven. Dit vraagt om een goed geoliede bedrijfsmotor. De praktijk wijst uit dat IT-systemen bij veel retailers remmend werken. Ze zitten op een schat aan waardevolle klantdata maar kunnen er niet altijd bij, terwijl dit dé brandstof is waarvan de motor sneller draait. In deze blog leest u meer over hoe de Formule 1 power van een low-code platform uw retailmotor laat accelereren. 

Er was een tijd dat veel Nederlandse retailers standaard vanaf pole position vertrokken. Zonder moeite passeerden ze als eerste de finish. HEMA, Blokker, Xenos kochten producten in en bepaalden daarmee de trend. Maar inmiddels is het speelveld aanzienlijk veranderd, door concurrentie van internationaal opererende retailers en online ‘pure players’. 

Daar komt bij dat een consument net zo makkelijk inkopen doet in de fysieke winkel, webshop of via een app. Van retailers wordt verwacht dat ze daar moeiteloos in meegaan. Snel schakelen tussen die kanalen vraagt om volledig geïntegreerde processen, hoge efficiency en schaalbaarheid. Een uitdaging voor veel Nederlandse retailers. De oplossing: laat ICT je niet langer belemmeren, maar laat ICT vóór je werken. Door continu te werken aan verbetering komen retailers terug in de wedstrijd. 

Focus op innovatie van de kern

Succesvolle vernieuwing van de motor is echter geen kwestie van een ‘big bang’ maar van beheerst stappen zetten. Vaak ligt de focus in eerste instantie op klantbehoud en betere zichtbaarheid. Er komt dan een nieuw, fris logo en winkels worden vernieuwd. Maar om de motor harder te laten draaien is meer nodig: een ander serviceaanbod. Producten en diensten waar klanten echt behoefte aan hebben, die regelmatig veranderen en daardoor verrassen. Aanvullende services die goed passen bij een onderscheidend, nieuw assortiment. Dat is dé manier om mensen te inspireren tot (herhaal) aankopen.

Effectieve aansturing van de goederenstroom richting winkels en online is de uitdaging op twee vlakken: 

1. Differentiatie van het assortiment

Albert Heijn doet dit in food al heel goed met de To Go- en XL-formule. De eerste mikt op mensen die snel iets willen eten of drinken onderweg. De tweede op mensen die boodschappen doen voor de hele week. In non-food ligt hier een enorme kans. Het is relevant om het juiste assortiment aan te bieden, op de juiste plek, op het juiste moment. 

2. Een goed georganiseerde supplychain met strak voorraadmanagement

Je koopt altijd teveel of te weinig in. De praktijk wijst uit dat ondersteuning van het inkoopproces met slimme ICT en data voor versnelling zorgt. Zo stel je klanten niet teleur. 

Omni-channel klant is een kans

Klanten gebruiken allang alle verkoopkanalen door elkaar heen. Een optimale omnichannel-ervaring vraagt om sterke samenhang tussen de kanalen, zoals bij Click & Collect. Online kopen, retourneren in winkels, winkelvoorraden online inzichtelijk, veel retailers worstelen ermee. Daarnaast blijft waardevolle klantdata vaak verborgen in de verkoopkanalen zoals kassa’s, CRM en mail. 

Dit vraagt om een investering in de retailmotor, omdat bestaande verouderde IT systemen in de loop der jaren vaak vervormd zijn tot een onoverzichtelijke spaghettibol. De manier om dit ICT-kluwen te ontwarren is data, processen en klanten samen te brengen. Dan ontstaan nieuwe inzichten. Ineens blijkt degene die op Instagram inspiratie opdeed en daarna de webshop bezocht, dezelfde persoon te zijn als die uiteindelijk iets kocht aan de kassa. Een compleet klantbeeld over kanalen heen (inclusief transactiehistorie) biedt dieper inzicht in gedrag en behoeften. Dat biedt kansen om sneller te schakelen, eerder bij te sturen en vaker te verrassen. 

Low-code zorgt voor snelheid en wendbaarheid

Advanced Programs en BigLeaps helpen retailers met een low-code platform om stapsgewijs onderdelen van de retailmotor te vervangen. Te beginnen met de ‘accelerators’, de processen met de meeste toegevoegde waarde. Dit is voor iedere organisatie anders, maar één ding is hetzelfde: de vaart komt er meteen in. 

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op of download onze Infographic | Negen redenen om nu aan de slag te gaan met een low-code platform

Contact

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?

Vul het formulier in, of neem vrijblijvend contact op met:

Erwin Wolters - Advanced Programs
Martijn Weeda - BigLeaps

info@retailaccelerators.nl

Neem hier contact met ons op

© 2021 | Retail Accelerators | Privacy Statement